top of page
Books

אנו מכריזים בזאת

הרב יעקב יקיר

Pile%2520Of%2520Books_edited_edited.jpg

ערוץ 7

ו אייר תשפ"ג

הניסיון של העם היהודי להחזיר את השלטון לידיו באמצעות הרפורמה המשפטית, מוגדר ע"י הדיקטטורה של בג"ץ כניסיון הפיכה.

יום העצמאות ה75 למדינת ישראל מגיע תוך כדי רנסנס למגילת העצמאות. מתנגדי הרפורמה המשפטית מפיצים אותה בכל אתר ואתר, ופוליטיקאים מדברים על חקיקת חוק יסוד מגילת העצמאות.

אהרון ברק מדבר על הזדמנות, למעין "מעמד הר סיני ישראלי" שמאפשר לנו להגיע להסכמות חוקתיות רחבות. הוא קורא להמשיך במחאה נגד הרפורמה, מתוך אמונה שאפשר ליילד מהרגע הזה 'התחלה חדשה'.

כידוע, מתנגדי הרפורמה המשפטית, מכנים אותה הפיכה משטרית. לא מדובר בסתם תעמולה מבחינתם. לשיטתם, בג"ץ עומד בראש המשטר, ומכך נובע כי כל ניסיון של הכנסת לשנות זאת הוא הפיכה. המהפכה השיפוטית כנגד עם ישראל, שביצע אהרן ברק בשנות ה90 במסתרים, השוללת את היות ישראל מדינת הלאום של העם היהודי ואת היות העם היהודי הריבון במדינתו, היא מבחינתם הסדר הקיים.

הניסיון של העם היהודי להחזיר את השלטון לידיו באמצעות הרפורמה המשפטית, מוגדר ע"י הדיקטטורה של בג"ץ כניסיון הפיכה. כדי להוכיח את טענתם הם מנסים להשתמש במגילת העצמאות ולטעון שהיא המסמך המכונן של המשטר בישראל ועל פי הכתוב בה מדינת ישראל מעולם לא הייתה פרויקט של העם היהודי אלא פרויקט של כל אזרחיה. לכן, לדבריהם, לא אהרון ברק הוא המורד במלכות בהפיכה שביצע כנגד המדינה היהודית, אלא אדרבה הרצון של רוב העם היהודי לראות בישראל מדינה יהודית הוא הפיכה.

כלי המלחמה העיקרי שבידי המוחים כנגד הרפורמה, הוא עיוות המושגים וריקונם מתוכן, כך שישרתו וישמשו את המאבק שלהם. שימוש במילה 'דמוקרטיה' כדי לקדם שלטון דיקטטורי פריבילגי העוקף את שלטון העם, אחיזה בדגל ישראל תוך כדי לחימה נגד מדינה יהודית, כשאך לפני ימים אחדים החזיקו בידם דגלי 'פלסטין' ודגלים שחורים, ועכשיו הנפנוף במגילת העצמאות.

גפני: שכל אחד ישאל את רבותיו אם להגיע
הנפנוף במגילת העצמאות הוא שכתוב ההיסטוריה המסתמך על כך שאלו המנפנפים במגילה, וגם אתם, הצופים בבית, לא תטרחו לקרוא ולעיין במה שכתוב בה. שהרי אם תחפשו את המילה 'דמוקרטית' במגילת העצמאות לא תמצאו אותה, כשם שלא תמצאו את ירושלים בקוראן.

הם מנפנפים במגילת העצמאות למרות שהמגילה מדברת במפורש על המדינה היהודית ועל תקומת העם היהודי במדינתו. כאמור 'דמוקרטית' אינה מוזכרת אפילו פעם אחת במגילה, ואילו 'מדינה יהודית' מוזכרת בה חמש פעמים והעם היהודי מוזכר למעלה מעשר פעמים. יתר על כן, חפשו בין החותמים על המגילה את 'סבתו של אחמד טיבי' ולא תמצאו לא אותה ולא את שכמותה, כל החותמים על המגילה הם בני העם היהודי, המגילה זועקת 'עם ישראל הוא הריבון' והאמת ברורה גם במגילה, האבות המייסדים הם העם היהודי, והמדינה היא מדינה יהודית. אך המילים הכתובות לא 'יבלבלו' את הדיקטטורה של בג"ץ.

דווקא משום שמנסים לעוות את תוכנה של המגילה ולנכסה לעמדה מערבית פרוגרסיבית קוסמופוליטית חשוב לקרוא ולשים לב לכתוב בה שחור על גבי לבן. המגילה מדברת על העם ששמר אמונים לארצו ולא חדל מתפלה לשוב אליה ועל זכותו הטבעית של העם היהודי למדינה ריבונית. היא מסמך לאומי יהודי המקים את הריבונות היהודית בארץ ישראל והיא קוראת לעם היהודי להתלכד 'במערכה הגדולה על הגשמת שאיפת הדורות לגאולת ישראל'. מהי אותה 'שאיפת הדורות'? עם ישראל בכל הדורות התפלל ושאף לחזור לארצו, להקים בה ממלכה, לבנות אותה וליישבה, להחזיר את שופטיו כבראשונה ולבנות את המקדש. האנרגיה הזו היא שהביאה, בע"ה, לנס שיבת ציון ולהקמת המדינה.

מדובר במגילה על פרויקט לאומי של עם ישראל שהוא הריבון והוא בעל זכות ההגדרה העצמית. אכן, הריבון היהודי החתום על המגילה כותב שמדינתו, מדינת ישראל, תכבד את זכויותיהם הפרטיות של אזרחיה שאינם יהודים, אך ברור שדבר זה תלוי בנאמנות שלהם לריבונות היהודית. מדובר בהצהרה כלפי האו"ם שאינה חוקתית, המגילה עצמה קובעת כי חוקה תיקבע "על ידי האספה המכוננת הנבחרת לא יאוחר מ1 באוקטובר 1948", מה שלא קרה עד היום. גם כל זה לא 'יבלבל' את הדיקטטורה של בג"ץ לטעון שיש להתייחס אליה כאל חוקה.

אך אם נשאל את עצמנו מדוע יהיה כל כך גרוע להתייחס למגילה זו כחוקה, שהרי עפ"י הכתוב בא היא מגדירה את מדינת ישראל כמדינת היהודים? כדאי לבחון את שיטות הפעולה של עיצוב התודעה. גוף השמאל, המכון הישראלי לדמוקרטיה, בבואו להגן על 'ערך השוויון', שאינו מעוגן בחוק הישראלי, אלא מונחת על הציבור הישראלי באמצעות פסיקות בג"ץ, הציע את חוק יסוד מגילת העצמאות. הצעה זו באה כתגובה לחוק הלאום שנחקק וחזר והגדיר את ישראל כמדינה יהודית כפי שנאמר במגילת העצמאות. לשיטת ההצעה, כל עיקרה של המגילה המגדיר את ישראל כמדינה יהודית של העם היהודי, כפי שדיברנו עליו, יהפוך למבוא לחוק, שאין לו תוקף. לעומת זאת, ישראל תוגדר בחוק יסוד כיהודית ודמוקרטית ויעוגן ערך השוויון שיהפוך בפועל את ההגדרה 'יהודית' כחסרת ערך ואת מדינת ישראל למדינת כל אזרחיה. הכל במסווה של יישום מגילת העצמאות.

אהרן ברק מנסה לנצל את התבהלה שהוא יצר ל'התחלה חדשה'. הוא שמרד בריבונות עם ישראל בהפיכה השיפוטית שהוביל, רוצה לכפות על העם את ההר כגיגית ולהכריחו להסכים לוותר על ריבונותו. להחליף את מעמד הר סיני המקורי בו נהיה עם ישראל ממלכת כהנים וגוי קדוש, במעמד מזויף וכפרני המבטל את לאומיות ישראל ורוחו.

הגיע הזמן להכריז בצורה ברורה, אין לנו חלק בדיקטטורה של בג"ץ. עם ישראל לדורותיו, שעמדו כולם בסיני ומאמינים כי ה' הוא האלוקים, הוא הריבון במדינת ישראל שקיבלנו מצור ישראל, כך היה וכך יהיה. בואו אחים ואחיות לעצרת המיליון, בואו שוב נכריז בזאת על מדינה יהודית בארץ ישראל היא מדינת ישראל.

< למאמר הבא
bottom of page